De gemeente heeft een wettelijke plicht tot de inzameling van huishoudelijk afval. De afvalstoffenheffing wordt geheven voor verhaal van de kosten van deze inzameling en de verwerkingskosten. De afvalstoffenheffing mag maximaal kostendekkend zijn.
Ontwikkelingen afvalbeleid
We zitten in de transitie van een lineaire naar een circulaire economie. In 2050 zijn we circulair, waarbij we de komende periode gaan werken aan het verminderen van restafval. Restafval is niet geschikt voor hergebruik, draagt niet bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen en wordt een steeds duurdere afvalfractie. Procentueel gezien worden nog te veel grondstoffen in de restafvalcontainer aangeboden. In 2021 is een scenario-onderzoek uitgevoerd door een externe partij om inzichtelijk te maken welke invloed het aanpassen van inzamelfrequenties en het serviceniveau (op de verschillende fracties) van invloed zijn op hergebruikspercentages en de kosten. De rapportage is inmiddels ter informatie aangeboden aan uw raad. Naast dit onderzoek is een bewonersonderzoek uitgevoerd om ervaringen van inwoners te inventariseren. Ook zijn er in 2022 een aantal sorteeranalyses uitgevoerd van het restafval om te kijken welke fracties aanwezig zijn in de restafvalcontainer die (gratis) gescheiden kunnen worden aangeboden. Deze onderzoeken kunnen samen gebruikt worden om stappen te zetten naar minder restafval. Alvorens hierover te adviseren willen we inventariseren of er in verschillende wijken op sociaal niveau, verhouding huur/koop of andere aspecten verschillen zijn met betrekking tot hoeveelheid en samenstelling van het restafval. Hierbij wordt ook gekeken naar de mate van ontwijkgedrag, zodat er directer kan worden gestuurd op schone kwaliteit grondstofstromen en minder restafval. Hierbij wordt communicatie als middel ingezet. De laatste onderzoeken nemen nog de nodige tijd in beslag, waardoor we geen inzamelwijzigingen gaan doorvoeren in 2023.
Kosten
De tarieven voor 2023 zijn gelijk gebleven ten opzichte van 2022. De totale (netto) kosten inclusief btw bedragen voor 2023 € 3.395.786. Rekening houdend met een tegemoetkoming ten laste van de voorziening afvalverwijdering van € 206.196 en een tegemoetkoming via de algemene dekkingsmiddelen van € 150.000 wordt € 3.039.590 in rekening gebracht bij de 16.125 huishoudens.
Ten aanzien van de inzameling van plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankenkartons (pmd) ontvangen we jaarlijks een steeds lagere vergoeding voor het ingezamelde pmd. Daarnaast wordt er meer gecontroleerd op het aangeboden pmd, waarbij een deel van het ingezamelde pmd wordt afgekeurd en hiervoor kosten in rekening worden gebracht (ongeveer 11%). Dit betreft het restafvalverwerkingstarief en de verbrandingsbelasting over deze hoeveelheid afkeur.
Ook krijgen we dit jaar te maken met een percentage afkeur voor gft-afval, waarvoor ook betaald moet worden om als restafval te verbranden.
Een negatief effect op de begroting is het wegvallen van de zwerfafvalvergoeding, omdat de statiegeldregeling voor kleine petflesjes en blikjes per 01-01-2023 van kracht is. Om de ondergrondse afvalsystemen en gezamenlijke bovengrondse systemen schoon en netjes te houden, zullen hiervoor extra kosten worden gemaakt. De Rova indexering is voor 2023 vastgesteld op 4,43%.
Tarieven afvalstoffenheffing | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen in € | ||||||
Omschrijving | Tarief 2023 | Tarief 2022 | Tarief 2021 | |||
Buiten-gebied/ | Dorps-kernen | Buiten-gebied/ | Dorps-kernen | Buiten-gebied/ | Dorps-kernen | |
Basistarief | 131,88 | 141,84 | 116,24 | 126,56 | 119,68 | 129,88 |
Tegemoetkoming tlv voorziening | -12,70 | -12,82 | -2,24 | -2,24 | -10,00 | -10,00 |
Extra tegemoetkoming tlv algemene dekkingsmiddelen | -9,50 | -9,14 | -4,32 | -4,44 | ||
Basistarief (na korting) | 109,68 | 119,88 | 109,68 | 119,88 | 109,68 | 119,88 |
Restafval 6 aanbiedingen | 71,40 | 71,40 | 71,40 | 71,40 | 63,60 | 63,60 |
Gemiddelde aanslag | 181,08 | 191,28 | 181,08 | 191,28 | 173,28 | 183,48 |
Kostenonderbouwing en kostendekkendheid afvalstoffenheffing | |
---|---|
Bedragen in € | |
Omschrijving | Raming 2023 |
Externe kosten taakveld(en) totaal of gesplitst inclusief rente | 2.736.573 |
Externe opbrengsten taakveld(en) exclusief heffing | -351.809 |
Netto externe kosten taakveld | 2.384.764 |
Toe te rekenen interne kosten incl. DOWR | 216.480 |
Overhead wat rechtstreeks moet worden toegerekend | 52.854 |
Doorberekening straatvegen 33% | 67.833 |
Doorberekening ledigen afvalbakken 33% | 21.102 |
Doorberekening kwijtscheldingsbeleid 40% | 76.506 |
Doorberekening kosten materialen | 15.000 |
BTW | 561.247 |
Totale kosten taakveld | 3.395.786 |
Beschikking over de voorziening afvalverwijdering | 206.196 |
Ten laste van de algemene dekkingsmiddelen | 150.000 |
Totale opbrengst heffing | 3.039.590 |
Dekkingspercentage | 100% |
Om de afvalstoffenheffing gelijk te laten blijven ten opzichte van 2022 wordt een beroep gedaan op de voorziening "afvalstoffenheffing". Hierdoor daalt de voorziening onder het door de raad vastgestelde "minimum" van € 100.000. Deze mutatie is nog niet geheel verwerkt in de meerjarige staat van reserves en voorzieningen. Bij de totstandkoming van de zomernota 2023 wordt bezien of de voorziening verder aangevuld wordt tot dit gewenste niveau. Hierbij speelt de afrekening van PMD afval en papier ook een rol.