Lokale heffingen

Bestemmingsheffingen

De gemeente heeft een wettelijke plicht tot de inzameling van huishoudelijk afval. De afvalstoffenheffing wordt geheven voor verhaal van de kosten van deze inzameling en de verwerkingskosten. De afvalstoffenheffing mag maximaal kostendekkend zijn.

Ontwikkelingen afvalbeleid
We zitten in de transitie van een lineaire naar een circulaire economie. In 2050 zijn we circulair, waarbij we de komende periode gaan werken aan het verminderen van restafval.  Restafval is niet geschikt voor hergebruik, draagt niet bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen en wordt een steeds duurdere afvalfractie. Procentueel gezien worden nog te veel grondstoffen in de restafvalcontainer aangeboden. In 2021 is een scenario-onderzoek uitgevoerd door een externe partij om inzichtelijk te maken welke invloed het aanpassen van inzamelfrequenties en het serviceniveau (op de verschillende fracties) van invloed zijn op hergebruikspercentages en de kosten. De rapportage is inmiddels ter informatie aangeboden aan uw raad. Naast dit onderzoek is een bewonersonderzoek uitgevoerd om ervaringen van inwoners te inventariseren. Ook zijn er in 2022 een aantal sorteeranalyses uitgevoerd van het restafval om te kijken welke fracties aanwezig zijn in de restafvalcontainer die (gratis) gescheiden kunnen worden aangeboden. Deze onderzoeken kunnen samen gebruikt worden om stappen te zetten naar minder restafval. Alvorens hierover te adviseren willen we inventariseren of er in verschillende wijken op sociaal niveau, verhouding huur/koop of andere aspecten verschillen zijn met betrekking tot hoeveelheid en samenstelling van het restafval. Hierbij wordt ook gekeken naar de mate van ontwijkgedrag, zodat er directer kan worden gestuurd op schone kwaliteit grondstofstromen en minder restafval. Hierbij wordt communicatie als middel ingezet.  De laatste onderzoeken nemen nog de nodige tijd in beslag, waardoor we geen inzamelwijzigingen gaan doorvoeren in 2023.

Kosten
De tarieven voor 2023 zijn gelijk gebleven ten opzichte van 2022. De totale (netto) kosten inclusief btw bedragen voor 2023 € 3.395.786. Rekening houdend met een tegemoetkoming ten laste van de voorziening afvalverwijdering van € 206.196 en een tegemoetkoming via de algemene dekkingsmiddelen van € 150.000 wordt € 3.039.590 in rekening gebracht bij de 16.125 huishoudens.
Ten aanzien van de inzameling van plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankenkartons (pmd) ontvangen we jaarlijks een steeds lagere vergoeding voor het ingezamelde pmd. Daarnaast wordt er meer gecontroleerd op het aangeboden pmd, waarbij een deel van het ingezamelde pmd wordt afgekeurd en hiervoor kosten in rekening worden gebracht (ongeveer 11%). Dit betreft het restafvalverwerkingstarief en de verbrandingsbelasting over deze hoeveelheid afkeur.
Ook krijgen we dit jaar te maken met een percentage afkeur voor gft-afval, waarvoor ook betaald moet worden om als restafval te verbranden.

Een negatief effect op de begroting is het wegvallen van de zwerfafvalvergoeding, omdat de statiegeldregeling voor kleine petflesjes en blikjes per 01-01-2023 van kracht is. Om de ondergrondse afvalsystemen en gezamenlijke bovengrondse systemen schoon en netjes te houden, zullen hiervoor extra kosten worden gemaakt. De Rova indexering is voor 2023 vastgesteld op 4,43%.  

Tarieven afvalstoffenheffing

Bedragen in €

Omschrijving

Tarief 2023

Tarief 2022

Tarief 2021

Buiten-gebied/
hoogbouw

Dorps-kernen

Buiten-gebied/
hoogbouw

Dorps-kernen

Buiten-gebied/
hoogbouw

Dorps-kernen

Basistarief

131,88

141,84

116,24

126,56

119,68

129,88

Tegemoetkoming tlv voorziening

-12,70

-12,82

-2,24

-2,24

-10,00

-10,00

Extra tegemoetkoming tlv algemene dekkingsmiddelen

-9,50

-9,14

-4,32

-4,44

Basistarief (na korting)

109,68

119,88

109,68

119,88

109,68

119,88

Restafval 6 aanbiedingen

71,40

71,40

71,40

71,40

63,60

63,60

Gemiddelde aanslag

181,08

191,28

181,08

191,28

173,28

183,48

Kostenonderbouwing en kostendekkendheid afvalstoffenheffing

Bedragen in €

Omschrijving

Raming 2023

Externe kosten taakveld(en) totaal of gesplitst inclusief rente

2.736.573

Externe opbrengsten taakveld(en) exclusief heffing

-351.809

Netto externe kosten taakveld

2.384.764

Toe te rekenen interne kosten incl. DOWR

216.480

Overhead wat rechtstreeks moet worden toegerekend

52.854

Doorberekening straatvegen 33%

67.833

Doorberekening ledigen afvalbakken 33%

21.102

Doorberekening kwijtscheldingsbeleid 40%

76.506

Doorberekening kosten materialen

15.000

BTW

561.247

Totale kosten taakveld

3.395.786

Beschikking over de voorziening afvalverwijdering

206.196

Ten laste van de algemene dekkingsmiddelen

150.000

Totale opbrengst heffing

3.039.590

Dekkingspercentage

100%

Om de afvalstoffenheffing gelijk te laten blijven ten opzichte van 2022 wordt een beroep gedaan op de voorziening "afvalstoffenheffing". Hierdoor daalt de voorziening onder het door de raad vastgestelde "minimum" van € 100.000. Deze mutatie is nog niet geheel verwerkt in de meerjarige staat van reserves en voorzieningen. Bij de totstandkoming van de zomernota 2023 wordt bezien of de voorziening verder aangevuld wordt tot dit gewenste niveau. Hierbij speelt  de  afrekening van PMD afval en papier ook een rol.

Deze pagina is gebouwd op 12/08/2022 13:22:50 met de export van 12/08/2022 13:05:40