Programma's

Bestuur en dienstverlening

1.1 Eind 2022 wordt opnieuw meegedaan aan het onderzoek 'Waar Staat je Gemeente'. De belangrijkste resultaten en aanbevelingen van 'Waar Staat je Gemeente 2022' op de thema's relatie inwoner-gemeente, dienstverlening, zorg- en welzijn en woon- en leefomgeving krijgen een vervolg in de programma's in 2023.

1.2 We blijven actief doorgaan met luisteren naar de vraag achter de vraag, denken mee in hoe het wél kan en bij ideeën en initiatieven blijven we naast inwoners en initiatiefnemers staan.

1.3 We blijven inzetten op de contactambtenaren als eerste aanspreekpunt voor de kernen.

1.4 We ontwikkelen vanuit de in 2022 op te stellen ambitie ‘Participatie op z’n Roalters; met een uitvoeringsprogramma participatie waarin de rol van de raad, inclusiviteit en een doordacht proces centraal staan. Ook de wettelijk verplichte participatieverordening wordt hierin een plek gegeven.  

1.6 Het Digipanel benutten we voor actuele vraagstukken, zodat we snel een mening hebben van inwoners uit onze kernen of wijken.

2.1 We zorgen voor een goed verloop van de verkiezingen voor Provinciale Staten en Waterschap.

2.2 We werken in 2023 verder aan het concreet maken van onze ambitie op dienstverlening door deze te vertalen in een programma Dienstverlening, zodat onze dienstverlening blijft aansluiten bij de huidige tijdgeest en behoeften van onze inwoners.  

2.3 We werken in het kader van de online dienstverlening de komende jaren toe naar een omnichannel kanaalstrategie. Hierin staat de klant centraal en draaien alle communicatiekanalen om de klant. In DOWR-verband en binnen Dimpact werken we aan modules en applicaties waarmee we de omnichannel kanaalstrategie stapsgewijs vorm kunnen geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het opzetten van een dienstverleningsplatform (ter vervanging van ons zaaksysteem) of het omvormen van de huidige telefoniecentrale naar een contactplatform.  We geven hiermee uitvoering aan de acties uit het i-uitvoeringsplan Dienstverlening.

2.4 We monitoren de kwaliteit van onze dienstverlening zoals telefonische bereikbaarheid en afhandeltermijnen van zaken, door met onze eigen data inzicht te krijgen in onze dienstverlenings- en bedrijfsvoeringsprocessen.

3.1 We blijven samenwerken met het onderwijs om actief burgerschap te stimuleren waaronder bijvoorbeeld het jaarlijkse scholierendebat en debat in de klas.

3.2 We geven uitvoering aan het statuut waarin de raad en het college afspraken hebben gemaakt over de onderlinge samenwerking, over de manier waarop verantwoording en democratische controle plaatsvinden en over de informatievoorziening. Daarnaast leggen we in heldere taal uit welke besluiten door het college of de raad zijn genomen.

3.3 We geven uitvoering aan de raadsagenda.

3.4 We richten de raad- en de trouwzaal (zie hierna) opnieuw in vanuit het huisvestingsconcept en betrekken hierin de klankbordgroep van de raad. De raad- en trouwzaal wordt zo vorm gegeven dat inwoners zich welkom voelen en op een laagdrempelige manier deel kunnen nemen aan onze vergaderingen en rond-de-tafelgesprekken.

Deze pagina is gebouwd op 12/08/2022 13:22:50 met de export van 12/08/2022 13:05:40