Ruimtelijke ontwikkeling, woon- en werkomgeving

Nieuw beleid begroting 2023-2026

Capaciteit verstedelijkingsagenda en procesbudget
De Regio Zwolle werkt samen met het rijk aan de regionale verstedelijkingsstrategie om wonen en werken in de toekomst te accommoderen, rekening houdend met onder andere de klimaatadaptieve opgave. Inmiddels ligt er een regionale verstedelijkingsstrategie met opgaven en kansen voor de gemeente Raalte.  We willen de verstedelijkingsopgave verder uitwerken tot een opgavegerichte aanpak met als doel om onze woningbouwambitie, rekening houdend met andere verwante opgaven, te realiseren.

Voorgesteld wordt om voor capaciteit verstedelijkingsagenda structureel € 258.000 en voor overhead structureel € 42.000 beschikbaar te stellen. Ook wordt voorgesteld om voor procesbudget verstedelijkingsagenda voor de jaren 2023 en 2024 jaarlijks eenmalig € 150.000 en voor de jaren 2025 en 2026 jaarlijks eenmalig € 50.000 beschikbaar stellen.

Capaciteit programma mobiliteit
Voor alle projecten rondom de N35 en stations wordt voorgesteld ambtelijke capaciteit beschikbaar te stellen. Op deze manier wordt de inhoudelijke inbreng van de gemeente Raalte gewaarborgd en kunnen we een actieve bijdrage leveren in de verkenning, planvorming en realisatie. Bovendien willen we de afzonderlijke projecten onderbrengen in een programmateam mobiliteit om zo meer overzicht te houden over alle ontwikkelingen.

Voorgesteld wordt voor de jaren 2023 t/m 2026 jaarlijks eenmalig € 160.000 beschikbaar te stellen voor capaciteit programma mobiliteit en € 40.000 voor overhead.

Capaciteit opgave toekomstbestendig buitengebied
Een Toekomstbestendig Buitengebied is een van de vier grote opgaven zoals opgenomen in het coalitieakkoord. Deze opgave sluit aan op de ambitie uit de Omgevingsvisie Horizon 2040 om een buitengebied te houden waar het goed wonen, werken en recreëren is. Doel is de ontwikkeling van een breed gedragen samenhangende integrale visie en participatieve aanpak voor het buitengebied op zowel ruimtelijk, economisch als sociaal maatschappelijk vlak. Daarvoor is voldoende capaciteit nodig op strategisch en operationeel niveau om dit op te zetten en uit te voeren. De verbinding met de lokale samenleving wordt gelegd en er wordt integraal input gegeven aan de Gebied Gerichte Aanpak (GGA) voor Salland die vanuit het rijk en de provincie wordt ingezet. Op deze manier vervullen we een stabiele regierol. Met een integrale aanpak leggen we ook de samenhang met de verstedelijkingsopgave.

Voorgesteld wordt voor de capaciteit opgave toekomstbestendig buitengebied structureel € 113.000 en voor overhead € 20.000 structureel beschikbaar te stellen.

Cofinanciering Leaderprojecten 2023-2027
Het Leaderprogramma draagt bij aan de ontwikkelingen op het platteland en past binnen de kernopgave Buitengebied in het kader van de Visie Horizon 2040 en het coalitieakkoord Toekomstbestendig Buitengebied.  Voor het nieuwe Leaderprogramma 2023-2027 zijn voor 2023 in de begroting 2022 reeds middelen beschikbaar gesteld.  Met ingang van 2023 wordt een deel van deze middelen specifiek ingezet voor duurzaamheidsdoelen.

Voorgesteld wordt voor de jaren 2024 t/m 2026 jaarlijks eenmalig € 122.222 beschikbaar te stellen.

Ambities Vergunning Toezicht Handhaving (VTH)
Op basis van de ambitie van de raad om het toezicht in het fysieke domein te versterken, zijn voor 2022 eenmalige middelen beschikbaar gesteld.  Het is van belang deze extra inspanning op het toezicht ook in 2023 en verder te kunnen voortzetten. Het doel is om door middel van deze versterking van het toezicht, het door de raad beoogde ambitieniveau, vastgelegd in het ambitiedocument en het VTH-uitvoeringsbeleid 2022–2024, te kunnen continueren. Onderdeel hiervan is het versterken van de communicatie rondom de uitvoering van de VTH-taken om daarmee te voorkomen dat we tot handhaving moeten over gaan.  

Voorgesteld wordt om voor een senior medewerker structureel € 97.000 beschikbaar te stellen en voor een toezichthouder voor de jaren 2023 t/m 2026 jaarlijks eenmalig € 70.000.  Ook wordt voorgesteld om voor het uitvoeren van de communicatiestrategie voor de jaren 2023 t/m 2026 jaarlijks eenmalig € 10.000 beschikbaar te stellen. Voor overhead wordt voor de senior medewerker € 20.000 structureel en voor de extra toezichthouder jaarlijks € 20.000 eenmalig begroot.

Voorgesteld wordt met het door het rijk aan extra beschikbaar gestelde middelen van structureel € 35.000 een impuls te geven aan de BOA-inzet. De beschikbaar gestelde middelen worden volledig voor dit doel ingezet.

Extra bijdrage Omgevingsdienst (OD) IJsselland
De verhoging van de bijdrage in de kosten OD IJsselland hangt samen met besluitvorming over professionalisering van de dienst in het kader van het programma 'Samen Toekomstbestendig'. Naast een versterking van de bedrijfsvoering heeft dit programma een herziening van de financieringsstructuur in zich. De bijdrage per partner is met ingang van 2023 gebaseerd op een uurtarief voor de werkzaamheden in het primaire proces (VTH + advies). Het besluit heeft het noodzakelijke aantal voorstemmers (≥75%) gehaald en is daarmee voor alle verbonden partijen een verplichte uitgave. De totale extra structurele bijdrage bedraagt € 321.000 waarvan € 150.000 het gevolg is van de regionaal uniforme ambitieafspraken op het gebied van risicogestuurd toezicht en handhaving. De hoogte van de ambitie op toezicht is nog onderwerp van bestuurlijk overleg. Afhankelijk van de uitkomsten van dit overleg kan nog bijstelling van de extra bijdrage op het toezicht van € 150.000 volgen.

Voorgesteld wordt voor 2023 eenmalig € 40.736 beschikbaar te stellen voor deelname aan het project energie en duurzaamheid, waarbij rekening wordt gehouden met een bijdrage van de provincie van € 12.000.

Dataspecialist domein Ruimte
De verstedelijkingsopgave, de opgave van een toekomstbestendig buitengebied en de opgave van leefbare & toekomstbestendige dorpen en wijken kennen vele facetten (denk aan mobiliteit, wonen, klimaat, economie, etc.). Om deze opgaven elk op een juiste manier op te pakken, is een samenhangende aanpak van deze verschillende facetten noodzakelijk. Analyse en toepassing van data ondersteunt deze aanpak en kan gegevens uit de verschillende vakgebieden combineren en leiden tot de juiste keuzes op zowel lokaal als regionaal niveau. Zo kan data inzicht geven in de woningbouwvoorraad in de verschillende kernen van de gemeente Raalte. Op basis van geprojecteerde groei in die kernen kunnen per kern prognoses worden gemaakt van bijvoorbeeld de te verwachten mobiliteitsgroei, de klimaatadaptieve maatregelen die noodzakelijk zijn voor deze woningbouw, maar ook van de demografische veranderingen van de kern in de nabije toekomst (en het mogelijke effect daarvan op de voorzieningen).   
Door middel van extra capaciteit in het domein Ruimte verwachten we de kracht van data te kunnen gebruiken in de opgaven die voor ons liggen. Vooralsnog vullen we dit in met tijdelijke capaciteit (2023 t/m 2026) en gebruiken we die tijd om na te gaan of de behoefte aan deze capaciteit van blijvende aard is en omgezet moet worden in structurele capaciteit.  

Voorgesteld wordt voor de jaren 2023 t/m 2026 jaarlijks eenmalig € 60.000 beschikbaar te stellen voor extra capaciteit en voor overhead € 13.300.

Fietsbeleidsplan
Het stimuleren van het gebruik van de fiets is een effectief middel om de gemeentelijke ambities op het gebied van recreatie, gezondheid, leefbaarheid, duurzaamheid en mobiliteitsvrijheid waar te kunnen maken. De kernen in de gemeente lenen zich qua omvang uitstekend voor het gebruik van de fiets en ook de afstanden tussen de kernen zijn met de fiets goed te overbruggen.  
De manier waarop het fietsen in Raalte gestimuleerd kan worden, bestaat uit de volgende zeven sporen: marketing, educatie, fietsnetwerk, fietsveiligheid, sociale veiligheid, goede en veilige stallingen en voorrang voor de fiets.  

Voorgesteld wordt voor 2023, vooruitlopend op bestuurlijke vaststelling van het Fietsbeleidsplan, eenmalig € 75.000 beschikbaar te stellen.

Werkbudget uitvoering woonbeleid
Voor de uitvoering van het woonbeleid in het algemeen is jaarlijks een werkbudget nodig. Het beleidsterrein is volop in ontwikkeling. Om deze ontwikkeling te kunnen volgen, kan het noodzakelijk zijn om externe deskundigheid in te huren of om regionale samenwerking te ondersteunen of het invullen/ondersteunen van andere werkzaamheden/activiteiten.

Voorgesteld wordt om voor de jaren 2023 t/m 2026 eenmalig € 10.000 beschikbaar te stellen voor werkbudget uitvoering woonbeleid.

Beleid huisvesting arbeidsmigranten
Om de doelgroep arbeidsmigranten te behouden voor de lokale economie is het nodig om hiervoor beleid te ontwikkelen voor de huisvesting.

Voorgesteld wordt om eenmalig € 25.000 beschikbaar te stellen voor het ontwikkelen van beleid voor huisvesting arbeidsmigranten ten laste van de reserve stedelijke vernieuwing.

Onderzoek rolverdeling gemeente/woningcorporatie binnen het woonwagenbeleid
Bij de opstelling van het Programma Wonen is ook invulling gegeven aan het woonwagenbeleid. Geconstateerd is dat er meer vraag is naar woonwagenstandplaatsen dan het huidige aanbod. Uitbreiding is daarmee gewenst. Van belang is om na te denken welke rol de gemeente daar nog in heeft voor de toekomst. De huidige beheersovereenkomst tussen de gemeente en Salland Wonen is van juni 1990. Voor het doorontwikkelen van dit beleid met betrekking tot de rolverdeling is het gewenst ons door deskundigen te laten ondersteunen. Is het nog wel logisch dat de gemeente woonwagenlocaties in bezit heeft en dat het beheer door Salland Wonen wordt uitgevoerd?

Voorgesteld wordt voor onderzoek rolverdeling gemeente / woningcorporatie binnen het woonwagenbeleid eenmalig  € 30.000 beschikbaar te stellen ten laste van de reserve stedelijke vernieuwing.

Deze pagina is gebouwd op 12/08/2022 13:22:50 met de export van 12/08/2022 13:05:40