De paragrafen

Verbonden partijen

3.3.6.3 Verbonden partijen

1. Gemeenschappelijke regelingen

Verbonden partij

Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland Zwolle

Programma

4. Maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp

Bestuurlijk belang

Het gaat om een collegeregeling en betreft een bedrijfsvoeringsorganisatie. Het algemeen bestuur bestaat uit elf leden,
vanuit elke deelnemende gemeente één lid. Het bestuur besluit bij volstrekte meerderheid van stemmen.

Financieel belang

De gemeentelijke bijdrage aan apparaatskosten voor 2023 is vastgesteld op € 105.842. In 2022 was dit €97.052.

Financiële informatie

Rek. 2021

Begr. 2022

Begr. 2023

verbonden partij

Eigen vermogen

0

0

ntb

Vreemd vermogen

2.064.733

0

Fin. resultaat

0

0

Ontwikkelingen

In 2022 vindt de aanbesteding plaats voor nieuwe contracten specialistische jeugdhulp vanaf 1 januari 2023. Op basis van een kostprijsonderzoek zijn de tarieven vastgesteld. De verwachting is dat de financiële impact voor de gemeente Raalte beperkt zal zijn op basis van de huidige caseload. In het najaar van 2022 wordt de Hervormingsagenda Jeugd vastgesteld. Deze heeft als doel de hulpverlening te verbeteren en het jeugdstelsel beter beheersbaar te maken. In 2023 zal er op landelijk, regionaal en lokaal niveau uitvoering gegeven gaan worden aan de Hervormingsagenda.

Risico's verbonden partij

Het totaal aan apparaatskosten voor de uitvoeringsorganisatie en programmamanagement is begroot op € 1.790.904 voor 2023.

Risico's gemeente

Het gemeentelijk risico wordt ingeschat op 10% van de gemeentelijke bijdrage (€ 105.842), met een lage waarschijnlijkheid van 25% is afgerond € 2.646. De risico's voor de gemeente op het uitvoeringsbudget jeugdhulp worden toegelicht bij de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing en de paragraaf Sociaal Domein.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar)stukken is geborgd in de organisatie.

ENDVBEND

Verbonden partij

GGD IJsselland Zwolle

Programma

4. Maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende gemeente één lid. Iedere gemeente heeft 1 stem.

Financieel belang

De gemeentelijke bijdrage voor 2023 is vastgesteld op € 1.391.000. In 2022 was dit € 1.316.000. Daarnaast is er in 2023 een voorschot toezicht kinderopvang  van € 55.000 vastgesteld.
Toelichting vreemd vermogen rekening 2021: Dit bestaat uit € 11.362.000 lang-en kortlopende schulden en € 6.940.000 aan overlopend passiva (nog te betalen/ vooruit ontvangen posten)

Financiële informatie

Rek. 2021

Begr. 2022

Begr. 2023

verbonden partij

Eigen vermogen

2.546.000

1.500.000

2.500.000

Vreemd vermogen

18.302.000

7.669.000

7.374.000

Fin. resultaat

N

368.000

N

-3

Ontwikkelingen

Het algemeen bestuur van de GGD IJsselland heeft ingestemd met een verhoging van de inwonersbijdrage vanaf 2023. Deze hogere bijdrage is nodig om de publieke gezondheid te versterken en samen te werken aan weerbare en gezonde inwoners (eigen regie en veerkracht) en ook op lange termijn voorbereid zijn op nieuwe crisissen. Daar is een robuuste organisatie voor nodig en moeten een aantal structurele investeringen voor worden gedaan in de basis van de organisatie van GGD IJsselland.

Risico's verbonden partij

Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonersbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit opgenomen in de begroting 2023 is als voldoende beoordeeld. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen.

Risico's gemeente

Het gemeentelijke risico wordt ingeschat € 69.550 (10% van de gemeentelijke bijdrage van € 1.391.000, met een hoge waarschijnlijk van 50%. De waarschijnlijkheid is op 50% gezet, omdat de indexatie is gebaseerd op 1,5% prijsstijging en 2% loonstijging.
Op basis van de recente loon- en prijsstijging is de kant groot dat hier in 2023 een bijstelling op komt.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar) stukken is geborgd in de organisatie.

ENDVBEND

Verbonden partij

Veiligheidsregio IJsselland Zwolle

Programma

8. Openbare orde en veiligheid

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur (AB) bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. Elk lid van het AB heeft één stem.

Financieel belang

Jaarlijkse bijdrage voor Raalte is, volgens de nieuw vastgestelde financiële verdeelsleutel van 50% historische kosten / 50% gemeentefonds, in 2023 begroot op € 2.555.540. (begroot 2022 € 2.464.862, werkelijk 2021 € 2.249.869 inclusief voordelig resultaat van 166.860).

Financiële informatie

Rek. 2021

Begr. 2022

Begr. 2023

verbonden partij

Eigen vermogen

5.887.205

5.089.905

5.109.991

Vreemd vermogen

34.691.806

32.623.000

33.790.000

Fin. resultaat

V

3.070.558

0

Ontwikkelingen

De Veiligheidsregio brengt het financieel perspectief in beeld voor de periode 2021-2024. Verschillende (landelijke) ontwikkelingen hebben waarschijnlijk een financieel effect. Dit heeft mogelijk gevolgen voor de gemeentelijke bijdragen, maar rondom bv. de taakdifferentiatie mogelijk ook op de lokale brandweertaken. De belangrijkste thema's zijn: de taakdifferentiatie van de vrijwillige brandweer, waarbij ingezet wordt op compensatie vanuit het Rijk en de meerkosten van de nieuwe meldkamerorganisatie (max. € 150.000).

Risico's verbonden partij

Er is een risicoprofiel opgesteld om de risico's van de organisatie in kaart te brengen. De risico's met de meeste invloed op de weerstandscapaciteit zijn: grootschalige/ langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek en transitie meldkamer. Op basis van alle risico's moet het weerstandsvermogen op basis van een zekerheidspercentage van 85%, 1,18 miljoen euro bedragen. Het weerstandsvermogen bedraagt 1 miljoen euro. Dit betekent dat de Veiligheidsregio bij een dergelijke weerstandscapaciteit naar verwachting eenmaal in de zes à zeven jaar niet in staat zal zijn zonder aanvullende financiering een positief eigen vermogen te houden. Het is afwachten in hoeverre de taakdifferentiatie invloed gaat hebben op de financiële situatie bij de Veiligheidsregio en de uiteindelijke bijdrage door de gemeenten aan de Veiligheidsregio.

Risico's gemeente

Gelet op de beschreven risico's binnen de Veiligheidsregio handhaven we het risico op 10% van de structurele bijdrage van € 2.555.540 bijdrage 2023 invullen. Dat is een bedrag van € 255.554. Door het incidentele karakter van de teruggave is deze hierin niet meegenomen. We handhaven het percentage van waarschijnlijkheid van 50%. Dit resulteert in een risico van € 127.777.

Beheersmaatregelen gemeente

We vinden een goede verstandhouding en nauwe contacten tussen veiligheidsregio en gemeente van groot belang. Daarom is er contact op verschillende niveaus via ambtelijk (financieel/inhoudelijk) overleg en bestuurlijk overleg. Beiden onderschrijven het belang van versterking van de lokale verbinding. We hebben de beoordeling van de jaarstukken daarmee geborgd in onze organisatie.

ENDVBEND

Verbonden partij

Omgevingsdienst IJsselland Zwolle (Provincie Overijssel en elf Overijsselse gemeenten binnen IJsselland)

Programma

1. Ruimtelijke ontwikkeling, woon- en werkomgeving

Bestuurlijk belang

De Omgevingsdienst IJsselland is een Gemeenschappelijke regeling opgericht per 1-1-2018. Het Algemeen Bestuur bestaat uit vertegenwoordigers van de in de GR deelnemende partners. Het college is bevoegd gezag en de wethouder vergunningverlening heeft namens het college van Raalte zitting in het Algemeen bestuur.

Financieel belang

De bijdrage van de gemeente Raalte bedraagt over 2023, op basis van inputfinanciering, structureel € 1.201.488 en eenmalig € 40.736. Voor dit laatste bedrag wordt een provinciale bijdrage ontvangen van € 12.000.

Financiële informatie

Rek. 2021

Begr. 2022

Begr. 2023

verbonden partij

Eigen vermogen

316.000

316.000

316.000

Vreemd vermogen

3.075.649

3.182.900

3.374.885

Fin. resultaat

0

0

Ontwikkelingen

De begroting 2023 is binnen de kaders van het programma 'Samen Toekomstbestendig' volledig herzien ten opzichte van 2022. Doel van dit programma was te komen tot een duurzame begroting en meer inzicht te realiseren in de baten en lasten. Vanaf 2023 wordt de bijdrage gebaseerd op het aantal uren dat een deelnemer naar verwachting zal afnemen in het primaire werkproces van vergunningverlening, toezicht en handhaving en advisering.
Naast het ontwikkelprogramma ‘Samen Toekomstbestendig’ volgt er in 2022 en 2023 een discussie over het (wettelijk verplichte) regionale ambitieniveau op het milieutaakveld Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving. Een regionale ambitie zal mogelijk gevolgen hebben voor de jaarlijkse bijdrage van Raalte aan de Omgevingsdienst. Onder nieuw beleid is hiervoor een stelpost opgenomen.

Risico's verbonden partij

Het weerstandsvermogen is op het gewenst niveau (€ 316.000). De Omgevingsdienst heeft in de begroting 2023 geen budget 'onvoorzien' opgenomen. Dit betekent dat er bij tegenvallers of onvoorziene kosten in overleg met het Dagelijks Bestuur direct aanspraak gemaakt moet worden op de algemene reserve.

Risico's gemeente

De grondslag van de financiering van de OD is structureel gewijzigd. De OD  heeft zijn weerstandsvermogen op het gewenste niveau. Het risico op basis van het financieel belang van de gemeente in de OD IJsselland is beperkt. Wij zijn van mening dat het risico kan worden vastgesteld op 10% met een gemiddelde waarschijnlijkheid van 25% dat het risico zich voordoet. Omgerekend maakt dit een reservering noodzakelijk van € 1.201.488 x 10% x 25% = € 30.037.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar)stukken is geborgd in de organisatie en er is overleg met de wethouder. De aangekondigde begrotingswijziging zal zowel ambtelijk als bestuurlijk worden voorbesproken. Voorafgaand aan de besluitvorming in het AB van de OD IJsselland zal de gemeenteraad hierover worden gehoord en bestaat de mogelijkheid om hierover zienswijzen in te brengen.

ENDVBEND
2. Verenigingen, stichtingen en overige

Verbonden partij

Vereniging Dimpact Enschede

Programma

Algemene dekkingsmiddelen

Bestuurlijk belang

Stemrecht op basis van het lidmaatschap, gebaseerd op het aantal inwoners in de gemeente. Jaarlijks is er een algemene ledenvergadering.

Financieel belang

De algemene contributie bedraagt in 2023 € 6.000 per gemeente.

Financiële informatie

Rek. 2021

Begr. 2022

Begr. 2023

verbonden partij

Eigen vermogen

2.335.079

1.840.394

1.339.109

Vreemd vermogen

3.218.590

0

Fin. resultaat

V

15.000

V

9.898

N

135.618

Ontwikkelingen

De vereniging Dimpact ondersteunt gemeenten bij de best mogelijke koppeling tussen (digitale) dienstverlening en optimale bedrijfsvoering. Dimpact levert (ICT)diensten aan het samenwerkingsverband DOWR-I. De kosten voor verplichte afname van het basispakket beheer en ondersteuning, hosting, nieuwe ontwikkelingen e.d. vallen binnen het onderdeel DOWR.

In 2020 is het 'Strategiedocument 2020-2025 Dimpact' door de Dimpactleden vastgesteld. In dit document is de strategie verwoord van Dimpact voor de komende jaren waarin zowel aandacht is voor continuïteit als voor vernieuwing en innovatie. Het gaat daarbij om continuïteit en vernieuwing in bestaande applicaties en om innovativiteit in nieuwe digitale mogelijkheden.

Risico's verbonden partij

Bij de afweging wel of geen lid te worden van deze vereniging zijn verschillende risico's onderkend zoals discontinuïteit en onvoldoende kwaliteit, maar daar staan verschillende beheersingsmaatregelen tegenover. Dimpact is financieel gezond. Door de groei van het aantal producten en leden (gemeenten) zal de bedrijfsvoeringreserve de komende jaren groeien. Daarnaast dient er een buffer in de algemene reserves te worden gecreëerd waarmee toekomstige aanbestedingen kunnen worden gefinancierd.

Risico's gemeente

Mogelijk risico schatten we in op 10% van het lidmaatschap van Dimpact (€ 6.000), is € 600. We gaan uit van een waarschijnlijkheid van 25%. Dit resulteert in een risico van € 150.

Beheersmaatregelen gemeente

Deelname aan overleggen met andere Dimpact-leden op strategisch, tactisch en operationeel niveau en volgens de verbinding met de gemeente Raalte en DOWR-I.

ENDVBEND
3. Coöperaties of vennootschappen

Verbonden partij

Rova NV Zwolle

Programma

5. Duurzaamheid, klimaatadaptatie en energietrans.

Bestuurlijk belang

De gemeente Raalte is aandeelhouder met een belang van 6,3%.

Financieel belang

Raalte bezit 534 aandelen A tegen nominaal € 113,45. Totaal is € 53.886 op de balans vermeld. Daarover ontvangen we jaarlijks dividend. Het begrote bedrag aan dividend is jaarlijks € 187.000.

Financiële informatie

Rek. 2021

Begr. 2022

Begr. 2023

verbonden partij

Eigen vermogen

37.420.000

38.966.000

ntb

Vreemd vermogen

47.010.000

53.382.000

Fin. resultaat

V

5.133.634

V

4.198.000

Ontwikkelingen

We zitten in de transitie van een lineaire naar een circulaire economie. In 2050 zijn we circulair, waarbij we de komende periode gaan werken aan het verminderen van restafval.  Restafval is niet geschikt voor hergebruik, draagt niet bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen en wordt een steeds duurdere afvalfractie. Procentueel gezien worden nog te veel grondstoffen in de restafvalcontainer aangeboden. In 2021 is een scenario-onderzoek uitgevoerd door een externe partij om inzichtelijk te maken welke invloed het aanpassen van inzamelfrequenties en het serviceniveau (op de verschillende fracties) van invloed zijn op hergebruikspercentages en de kosten. Naast dit scenario-onderzoek is er ook een bewonersonderzoek gehouden en zijn sorteeranalyses uitgevoerd om een beter beeld te krijgen over de huisvuilinzameling en het afvalscheidingsgedrag. In de nieuwe coalitieperiode willen we meer grondstoffen uit de restafvalcontainer krijgen en hiervoor blijven we onder andere inzetten op communicatie. De inzamelingssystematiek gaat in 2023 niet wijzigen.

Risico's verbonden partij

Rova loopt financiële risico's, ondernemersrisico's en juridische risico's. Voor de beheersing van de risico's treft Rova verschillende maatregelen: monitoring van de budgetten, periodieke plannen opstellen, controles uitvoeren, waar mogelijk een verzekering afsluiten, een voorziening treffen en pas in het laatste stadium aanpassing van de tarieven.

Risico's gemeente

Jaarlijkse renteopbrengst achtergestelde lening € 74.603. We schatten de kans laag in dat Rova de geldlening gaat aflossen. Er zijn daar geen signalen voor. De kapitaallasten van de lening bedragen € 20.515. De renteopbrengst minus de kapitaallasten is € 54.088. Een lage risicokans hierbij van 25% is dan € 13.522. Dienstverleningsovereenkomst (DVO): we schatten de kans dat de overeenkomst stijgt met meer dan gemiddeld laag in. 10% van de overeenkomst (€ 2.614.108) met een kans van 25% is  € 65.353. Aangezien de dienstverleningsovereenkomst in de afvalstoffenheffing verwerkt wordt, is het voor de gemeente geen direct risico.  
We hebben regelmatig ambtelijk en bestuurlijk overleg. De beoordeling van de (jaar)stukken en kwartaaloverzichten zijn belegd in de organisatie. We hebben oog voor de lastendruk van de burger. We benoemen hier als risico 10% daling van de dividendopbrengst, is € 18.700. Gezien voorgaande jaren hanteren we een lage waarschijnlijkheid van 25%, het risico komt daarmee op € 4.675 structureel.

Beheersmaatregelen gemeente

Jaarlijks is er bestuurlijk overleg. Daarnaast is er ook twee maal per jaar aandeelhoudersoverleg en ambtelijk overleg over de ontwikkelingen.

ENDVBEND

Verbonden partij

Vitens NV Zwolle

Programma

6. Economie

Bestuurlijk belang

De gemeente Raalte is aandeelhouder met een belang van 0,72%. Via het aandeelhouderschap hebben we stemrecht. De wethouder financiën vertegenwoordigt Raalte in de aandeelhoudersvergadering.

Financieel belang

Raalte heeft een aandelenbezit van 41.696 stuks. Dit betreft een balanswaarde van € 10.210. Normaal gaan we uit van een jaarlijkse dividendopbrengst van € 100.000, maar er waren al signalen dat Vitens minder dividend zou uitkeren. Over 2020 is in 2021 helemaal geen dividend uitgekeerd (zie ontwikkelingen hieronder). In de meerjarenraming (tot en met 2025) gaan we er van uit dat we jaarlijks geen dividenduitkering van Vitens ontvangen.

Financiële informatie

Rek. 2021

Rek. 2021

Begr. 2022

verbonden partij

Eigen vermogen

559.200.000

600.300.000

ntb

Vreemd vermogen

1.340.100.000

1.387.800.000

Fin. resultaat

V

11.100.000

V

19.400.000

Ontwikkelingen

De winst (na belastingen) over 2021 (€19,4 mln.) is enigszins afgenomen ten opzichte van 2020 (€ 23,9 mln.). Dit wordt veroorzaakt door de lage marktrente. Het watersysteem staat onder druk, stelt Vitens; 'Voor het derde jaar op rij hebben we in Nederland te maken gehad met droogte. Deze heeft grote impact op de kwaliteit en kwantiteit van onze bronnen en de productie en levering van drinkwater. De kosten van winning en productie lopen op en er zijn extra investeringen nodig in kwaliteit en capaciteit. In het verlengde hiervan heeft Vitens richting aandeelhouders een 'dividendwaarschuwing' gegeven. Dit betekent dat het niet in de verwachting ligt dat er de komende jaren een dividenduitkering richting aandeelhouders plaatsvindt.

Risico's verbonden partij

In het jaarverslag 2021 heeft Vitens meerdere 'topbedrijfsrisico's' geïdentificeerd en beschreven, namelijk: Maakbaarheid van de infrastructuur, Cybersecurity, Fraude, Financierbaarheid, drukte in de ondergrond, adaptief vermogen en beschikbaarheid productiecapaciteit en bronnen. Op al deze bedrijfsrisico's heeft Vitens beheersingsmaatregelen genomen, welke geborgd zijn in de organisatie.

Risico's gemeente

Door de ontwikkelingen binnen Vitens wordt het risicoprofiel anders. We gingen jaarlijks uit van een dividendopbrengst van ongeveer € 77.000 in de afgelopen jaren, maar over 2020 en 2021 is geen dividend ontvangen en ook voor de komende jaren is door bovenstaande ontwikkelingen de dividendverwachting bijgesteld naar € 0. Aangezien het risicobedrag altijd gerelateerd is aan de dividendopbrengsten is voor de begroting 2023 geen risicobedrag opgenomen.

Beheersmaatregelen gemeente

We hebben de beoordeling van de (jaar)stukken geborgd in de organisatie, wat zich uit door advisering aan de wethouder.

ENDVBEND

Verbonden partij

Wadinko NV Zwolle

Programma

6. Economie

Bestuurlijk belang

Aandeelhouder met een belang van 3,77%. De gemeente heeft als aandeelhouder zeggenschap in Wadinko via het stemrecht in de AVA.

Financieel belang

Raalte heeft een aandelenbezit van 90 stuks tegen € 100 nominaal per stuk (balanswaarde dus € 9.000). In 2021 (over 2020) is er door Wadinko geen dividend uitgekeerd. De oorzaak is gelegen in de coronacrisis. Enkele partijen waarin geparticipeerd is hebben coronasteun (NOW) aangevraagd, waardoor het niet mogelijk was om dividend uit te keren. Ook over 2021 wordt er in 2022 geen dividend uitgekeerd om dezelfde reden. Aangezien Wadinko een hoog netto resultaat over 2022 verwacht wordt in dit jaar interim dividend uitgekeerd. Het is dan ook aannemelijk dat over 2023 weer "regulier" dividend wordt uitgekeerd ter grootte van € 45.000.

Financiële informatie

Rek. 2020

Rek. 2021

Begr. 2023

verbonden partij

Eigen vermogen

70.000.000

74.000.000

ntb

Vreemd vermogen

5.500.000

6.900.000

Fin. resultaat

N

3.400.000

V

8.651.000

Ontwikkelingen

Wadinko leed over 2020 een verlies van € 3,4 mln. Het resultaat is in 2020 net als in voorgaande jaren beïnvloed door transactieresultaten op desinvesteringen en afwaarderingen. Een en ander is van nature verbonden met de doelstellingen van Wadinko, namelijk het verstrekken van risicokapitaal. De coronacrisis heeft logischerwijs een behoorlijke impact gehad op het resultaat. Net als in 2020 stond ook 2021 in het teken van de coronapandemie. Een aantal bedrijven in de Wadinko portefeuille kreeg opnieuw te maken met sterk tegenvallende omzet en resultaten en deed een beroep op steunmaatregelen van de overheid. Toch bleef bij het overgrote gedeelte van de bedrijven de omzet op peil of steeg deze zelfs. Over de gehele portefeuille was er sprake van een ebitdaverbetering van 31%.
In 2021 heeft Wadinko in 3 nieuwe participaties geïnvesteerd, het belang in een participatie uitgebreid en is bij 2 participaties een aanvullende financiering verstrekt. Daar staat tegenover dat het belang in 4 participaties is verkocht en bij 1 het belang is verlaagd. 1 participatie is eind 2021 gefailleerd. Als gevolg van de verkoop van enkele participaties behaalde Wadinko een uitzonderlijk goed resultaat in 2021.

Grootste uitdaging voor de korte termijn is het gebrek aan belangrijke grondstoffen, de sterk opgelopen levertijden en de sterke prijsstijging. Ook de schaarste aan gekwalificeerd en ervaren personeel neemt toe. Vanuit Wadinko zal het accent de komende periode meer komen te liggen op innovatie en creativiteit en wellicht minder op groei voor de eerstkomende periode. Toch voorziet Wadinko dat 2022 een ruim positief resultaat zal opleveren gezien enige verwachte verkopen van participaties in de portefeuille. Daarnaast ligt het in de bedoeling om in 2022 in 4 á 5 nieuwe bedrijven te participeren.

Risico's verbonden partij

Bij het beschikbaar stellen van risicokapitaal behoort het bewust aangaan van ondernemingsrisico’s. Dit is ook nauw verbonden met de opdracht, doelstellingen en activiteiten van Wadinko. Bij de participaties van Wadinko zijn de directies van de participaties primair verantwoordelijk voor een adequate beheersing van risico’s op strategisch, operationeel en financieel gebied. Wadinko houdt daar toezicht op, onder andere middels periodieke rapportages van de participaties.

Risico's gemeente

Wadinko is een winstgevend bedrijf en kent in de basis een gezonde financiële positie. Het neemt bewust ondernemersrisico's door het beschikbaar stellen van risicokapitaal, maar dit risicokapitaal is inmiddels over zoveel verschillende bedrijven verspreid dat het concentratierisico voor een groot deel ondervangen is. De coronapandemie heeft uiteraard zijn impact op de risico's, maar de onderliggende waarden geven vooralsnog aan dat Wadinko een financieel stabiele organisatie is. Qua risico wordt normaal gesproken altijd uitgegaan van een percentage van de (begrote) dividenduitkering. Hoewel er in 2021 in verband met de coronacrisis geen dividend is uitgekeerd, is het de verwachting dat dit vanaf 2023 wel weer (normaal) plaatsvindt. Als risico geldt 10% daling van de ‘normale’ dividendopbrengst (€ 45.000), zijnde € 4.500. Door de gevolgen van de coronacrisis blijft de waarschijnlijkheid "gemiddeld, derhalve een waarschijnlijkheid van 50%. Dit in verband met de goede financiële positie van Wadinko. Daarmee komt het risico op € 2.250. Dit is een structureel risico.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar)stukken is geborgd in de organisatie.

ENDVBEND

Verbonden partij

Sportbedrijf Raalte

Programma

7. Sport, cultuur en maatschappelijk vastgoed

Bestuurlijk belang

De gemeente is aandeelhouder met een belang van 100%.

Financieel belang

Het sportbedrijf ontvangt een jaarlijkse bijdrage van de gemeente voor de exploitatie van de sportaccommodaties. Voor 2020 bedroeg deze bijdrage ongeveer € 1,7 mln, voor 2021 was dit ongeveer € 1,6 mln en voor 2022 is dit ook ongeveer € 1,6 mln. Dit is inclusief de huurprijsvergoeding (€ 530.000) die gelijk is aan de huursom.

Financiële informatie

Rek. 2020

Rek. 2021

Begr. 2022

verbonden partij

Eigen vermogen

374.000

453.000

ntb

Vreemd vermogen

2.005.000

2.646.000

Fin. resultaat

N

390.000

N

79.171

N

116.000

Ontwikkelingen

Het jaar 2021 was, net als 2020, door corona een bijzonder jaar. Veel sportaccommodaties, inclusief de zwembaden, zijn een groot deel van het jaar gesloten geweest. De inkomstenderving was logischerwijs substantieel. Van de door het Rijk opgezette compensatieregelingen is maximaal gebruik gemaakt. De belangrijkste zijn de SPUK IJZ, die met name voor zwembaden (en ijsbanen) bedoeld is. De SPUK IJZ uitkeringen, welke voorschotten zijn over de jaren 2020 en eerste halfjaar 2021, zijn in 2021 ontvangen en bedroegen ongeveer € 740.000. Verwachting is dat dit voorschot definitief wordt toegewezen, hoewel garanties uiteraard niet gegeven worden. Door deze tegemoetkomingen heeft het SBR een positief resultaat behaald van € 79.000. Dit is echter een ‘boekhoudkundig resultaat’. Zouden deze SPUK IJZ uitkeringen er niet zijn, dan zou het resultaat over 2021 een verlies betreffen van € 515.000. Hierbij is overigens ook rekening gehouden met en afboeking van het horeca gedeelte ter grootte van € 150.000. Voor 2022 is er in het begin van het jaar door corona nog sprake geweest van 'gedwongen sluiting'. Dit heeft uiteraard een financiële impact, waarbij al wel duidelijk is dat er weer een beroep gedaan kan worden op de SPUK IJZ voor compensatie vanuit het rijk.

Risico's verbonden partij

Net als in 2020 is in 2021 een aanzienlijk verlies gemaakt door corona. Door de regelingen van het Rijk is dit verlies geheel gecompenseerd. Van deze regelingen wordt uiteraard volledig gebruik gemaakt, maar het zijn voorschotten. Pas in 2022 zal de daadwerkelijke afrekening van deze voorschotten plaatsvinden. In 2022 is ook sprake geweest van sluiting en wordt ook een verlies verwacht. Hierbij zal de SPUK IJZ compensatie zeker een verzachtend iets zijn, maar het is wel de verwachting dat en sprake zal zijn van een verlies in 2022.

Risico's gemeente

Los van corona was het, op basis van het Synarchis-rapport, de verwachting dat het Sportbedrijf Raalte een sluitende exploitatie zou kunnen realiseren. Dit is voor 2021 niet gelukt, maar de reeds genoemde compensatieregelingen geven een behoorlijke verlichting. Voor 2022 werd weer een 'normaal' jaar verwacht, maar het begin van dit jaar stond weer in het teken van corona. In hoeverre corona voor de rest van 2022 nog een rol gaat spelen is logischerwijs niet duidelijk. Voor de risicobepaling wordt aansluiting gezocht bij de exploitatiebijdrage 2022. Dit is begroot op € 1.583.000. Het risico wordt ingeschat op 10% (€ 158.300), waarbij we door de bovenstaande onzekerheid de kans verhogen van laag naar gemiddeld, dus 50% = € 79.150.

Beheersmaatregelen gemeente

Borging in de organisatie van beoordeling (jaar)stukken. Dit vertaalt zich in veelvuldig ambtelijk en bestuurlijk overleg. Daarnaast blijft de raad het (sport)beleid, zoals het maatschappelijk tarievenbeleid en de financiële kaders bepalen.

ENDVBEND

Verbonden partij

Bank Nederlandse Gemeenten NV Den Haag

Programma

Algemene dekkingsmiddelen

Bestuurlijk belang

Raalte is aandeelhouder met een belang van 0,0465%.

Financieel belang

Raalte heeft een aandelenbezit van 25.987 stuks tegen € 2,50 nominaal (balans 31-12-2020 € 64.968). Voor 2020 is een dividenduitkering van € 30.450 in de begroting opgenomen, in werkelijkheid is in 2021 over 2020 € 47.036 aan dividend toegekend. Echter was zowel het dividend over 2019 en 2020 door restricties van de ECB nog niet overgemaakt. Dit heeft in oktober 2021 alsnog plaatsgevonden, waardoor Raalte in één keer € 68.865 uitgekeerd kreeg. Door de coronacrisis liep de  BNG het risico om meer dan voorheen voorzieningen te treffen om vorderingen af te boeken, maar in de praktijk blijkt dit tot nog toe mee te vallen. Over 2021 bedraagt de dividenduitkering € 59.250, deze zal in 2022 uitgekeerd worden. Voor 2022 was een dividend begroot van € 30.450. Dit zal voor 2023 hetzelfde bedrag zijn.

Financiële informatie

Rek. 2020

Rek. 2021

Begr. 2023

verbonden partij

Eigen vermogen

5.097.000.000

5.062.000.000

ntb

Vreemd vermogen

155.262.000.000

143.995.000.000

Fin. resultaat

V

221.000.000

V

236.000.000

Ontwikkelingen

Het resultaat in 2021is ten opzichte van 2020 enigszins gestegen, maar dit had meer kunnen zijn. Het is in 2021 namelijk met € 70 mln. gedaald ten opzichte van 2020. Deze daling is voor € 57 mln. toe te schrijven aan het feit dat BNG Bank als gevolg van een procesmatige fout niet tijdig heeft voldaan aan de rapportageverplichting om in aanmerking te komen voor een extra rentekorting van 0,5%.

Risico's verbonden partij

Hoewel er in 2021 een duidelijke verbetering in resultaten is waar te nemen ten opzichte van 2020 is de BNG nog steeds genoodzaakt om voorzieningen te treffen om potentiële verliesrisico's op te kunnen vangen. De BNG heeft daarvoor wel een methodiek van het onderkennen van risico's (kredietrisico, marktrisico, operationeel risico, liquiditeitsrisico, frauderisico) en beheersing daarvan via een monitoringssysteem.

Risico's gemeente

Voor de risicobepaling gaan we uit van een koppeling aan (het verwachte) dividend. Hierbij sluiten we aan bij de normale dividendverwachting (€30.450). Dit betekent een risico van 10% van de dividendopbrengst, zijnde € 3.045. De verwachte ontwikkelingen van het resultaat van de bank zijn mede door de coronacrisis enigszins onzeker geworden, maar de jaarcijfers over 2021 geven weer een duidelijke verbetering. Daarom handhaven we de gemiddelde waarschijnlijkheid op 50% en komt het risico afgerond uit op € 1.523.

Beheersmaatregelen gemeente

De beoordeling van de (jaar)stukken is geborgd in de organisatie, wat zich uit door advisering aan de wethouder.

ENDVBEND

Verbonden partij

Enexis Holding 's Hertogenbosch

Programma

6. Economie

Bestuurlijk belang

Aandeelhouder met een belang van 0,0432%. De gemeente heeft als aandeelhouder zeggenschap in Enexis Holding via het stemrecht op de aandelen die zij bezit. De wethouder van financiën vertegenwoordigt Raalte in de AVA.

Financieel belang

Raalte bezit 64.662 aandelen en deze staan voor € 4.536 op de balans. In 2021 hebben we een dividend geraamd van € 45.000 en is € 32.504 over 2020 ontvangen terwijl in 2020 over 2019 nog € 45.321 is ontvangen. Voor de komende jaren gaan we uit van een dividendopbrengst van € 35.000.

Financiële informatie

Rek. 2020

Rek. 2021

Begr. 2022

verbonden partij

Eigen vermogen

4.116.000.000

4.241.000.000

ntb

Vreemd vermogen

4.635.000.000

5.154.000.000

Fin. resultaat

V

108.000.000

V

199.000.000

Ontwikkelingen

Gelet op informatie van Enexis zal ons aandelenpakket ongeveer € 1,9 mln. waard zijn. Het college hecht meer waarde aan een jaarlijks rendement dan aan eenmalige middelen en heeft daarom niet het voornemen de aandelen te verkopen. De nettowinst is in 2020 behoorlijk gedaald. Redenen hiervoor zijn de stijging van de inkoopkosten TenneT en een toename van de latente belastingverplichtingen van € 42 mln. vanwege het terugdraaien van een aangekondigde tariefverlaging van de vennootschapsbelasting per 2021. In 2021 is de nettowinst weer behoorlijk gestegen, namelijk naar € 199 mln. Financieel een prima ontwikkeling, maar is ook nodig om de uitdagingen met de noodzakelijke investeringen te kunnen realiseren. De rol van Enexis is bepalend voor tijdige realisatie van de energietransitie, Om deze transitie te realiseren moet Enexis van een centraal gestuurd, fossiel energiesysteem naar een meer decentraal, duurzaam energiesysteem en op duurzame energiebronnen. Dit vraagt forse aanpassingen in energienetwerk en -dienstverlening. Bovengenoemde doelstellingen en strategieën van Enexis zijn hierop gericht. Dit gaat logischerwijs gepaard met een forse investeringsdruk.

Risico's verbonden partij

Enexis onderkent risico's op vele gebieden, zoals schaarste personeel, ongeautoriseerd gebruik van data en/of systemen, omvangrijke en langdurige onderbrekingen van de energievoorziening ten gevolge van natuurrampen, externe oorzaken of falende bedrijfsmiddelen/assets door onder andere natuurrampen, zoals overstromingen. Enexis actualiseert twee keer per jaar de risicoanalyse en in het verlengde daarvan worden beheersmaatregelen genomen (gecontinueerd).

Risico's gemeente

Risico voor de gemeente zit in de afwaardering van de boekwaarde van de aandelen. Dit risico is zeer gering, gezien het feit dat Enexis een cruciale speler is in de energiemarkt en onder toezicht staat van de energiekamer. Conclusie: laag risico. Op basis hiervan stellen we het risico op € 3.500 (10% van de verwachte dividendopbrengst) met een lage waarschijnlijkheid van 25%. Daarmee komt het risico uit op € 875 structureel.

Beheersmaatregelen gemeente

We hebben de beoordeling van de (jaar)stukken geborgd in de organisatie.

ENDVBEND

Deze pagina is gebouwd op 12/08/2022 13:22:50 met de export van 12/08/2022 13:05:40